En webbansvarigs dagbok – erfarenheter, idéer, förbättring

Tanken slog mig bara här om dagen att jag gärna vill berätta om mitt arbete, det jobb som jag gör varje dag. Det är inte nödvändigtvis revolutionerande saker, utan vardagliga webbjobb, redaktörsjobb, SEO arbete, utveckling av sajten, lite medlemskommunikation och så vidare. Inget megaprojekt som ny myndighetswebb eller så, utan dag-för-dag webbjobb.

Jag gillar att dela med mig av det jag gör, få feedback och ibland ett erkännande. Det kan vara lite svårt när man befinner sig på en arbetsplats där webbkunskapen är låg – dock ökande – men önskan är att dela erfarenheter och idéer med likasinnade!

Att starta ”en dagbok från en webbansvarig” är ett försök i att dela med mig, dryfta vardagen och bidra till kunskap. Jag hoppas jag kan ”hålla i” min idé! Just nu gör vi stora redaktionella och strukturella förändringar och det finns flera uppslag att skriva om. Det gäller bara att man har tid att göra det.

 Min bakgrund

Jag har jobbat med webb de senaste 14 åren, på olika sätt. Mest har det handlat om intranät och intern kommunikation men under senare år har det blivit mer sociala medier och extern webb. Jag har jobbat på min arbetsplats i snart fem år. Jag började som ansvarig för intranätet men är sedan ett och ett halvt år ansvarig för den digitala kommunikationen och därmed webben. Dessutom jobbar jag med olika event, som Almedalen, årsmöteskonferenser, seminarier och vår medlemskommunikation. Min arbetsplats är en branschorganisation i finansbranschen. Jag tycker inte det spelar så stor roll var jag egentligen jobbar, ni märker nog snart var det är.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *